Az egészséges táplálkozásról

Egészségünk megőrzésének, szervezetünk optimális működésének egyik, saját magunk által alakítható és tudatosan választható eszköze a táplálkozás. A gyermekkorban eltanult helyes táplálkozás az egész életünkre hatással van.

Az egészség megőrzését szolgáló és a betegségek kockázatát csökkentő, azaz az egészséges táplálkozás a megfelelő ételek és italok helyes arányban és mennyiségben, kellő változatossággal történő, rendszeres fogyasztását jelenti.

Az egészséges étrendnek megfelelő mennyiségben kell tartalmaznia energiát adó tápanyagokat (fehérjéket, zsírokat, szénhidrátokat) és energiát nem adó tápanyagokat (vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket). Helyesen, mi több, ízletesen táplálkozunk, ha változatosan, többféle nyersanyagot felhasználva, a lehető legtöbbféle módon készítjük el ételeinket.
Rendkívül fontos, hogy már gyermekkorban minél többféle étellel, ízzel találkozzon az ember, mert azzal alapozható meg a változatosság iránti igény.

A különböző táplálkozási elméletek és irányok természetesen különböző táplálkozási „szabályokat” követnek. Léteznek azonban széleskörűen elfogadott, általános érvényű „hüvelykujjszabályok”, amelyek segítséget nyújtanak az egészséges táplálkozás kialakításában:

  • Minden nap az összes élelmiszercsoportból – gabonafélék, zöldségek és gyümölcsök, tej- és tejtermékek, húsok és tojás – kell fogyasztanunk.
  • „Sok” folyadékot kell magunkhoz venni. Átlagosan napi 2-2,5 litert javasolt bevinnünk szervezetünkbe, melybe beleszámít a szilárd táplálék víztartalma is.
  • Minél kevésbé feldolgozott, úgymond „konyhakész” ételeket fogyasztunk, annál jobbat teszünk önmagunkkal, hiszen sokkal kevesebb adalékanyagot, mint pl. tartósítószert, állományjavítót, aromát, és hasonlót juttatunk szervezetünkbe. A készételek helyett részesítsük előnyben a friss zöldséget és gyümölcsöt, a friss húst, és a teljes kiőrlésű gabonafélékből készített kenyeret.
  • Rendszeresség, azaz, hogy gyakran keveset, kis adagot együnk, lassan, élvezettel.