Elő a biciklivel!

2012. március 29.

A tavaszi jó idő beköszöntével sokan újra biciklinyeregbe pattannának. Az élvezetes bringázáshoz azonban szükséges egy megfelelően karbantartott bicikli.
Íme, néhány jó tanács a kerékpár átnézéséhez, tavaszi karbantartásához, esetleges javításához.

biciklis verseny_sAlapos tisztítás

Használjunk egyszerű nedves, illetve mosószeres rongyot és szivacsot a takarításhoz. A vízcsővel és a magasnyomású mosóval bánjunk óvatosan, mivel a nagy nyomás miatt a víz bejuthat a csapágyházakba és ott rozsdásodást okozhat. A mosás után töröljük szárazra a kerékpárunkat.

Külső gumiköpeny, tömlő és a felni átvizsgálása

Ha a külső gumiköpeny felülete erősen megkopott, esetleg már a szövet is kilátszik, mindenféleképp cseréljük ki, nem is biztonságos és gyakran fogunk defektet kapni.
Ha a belső rendszeresen, egy-két hét alatt elereszti a nyomást, vizsgáljuk meg a szelepet, autó és Dunlop szelep esetén van lehetőség szelep cserére. Ha a belső ereszt, foltozzuk meg vagy cseréljük ki.
Vizsgáljuk meg a felnit is. Amennyiben tengelyirányban ütést tapasztalunk (a felni minden körülforduláskor hozzáér a fékpofához), egy küllőkulcsra lesz szükségünk. A felni kitérésénél található átellenes küllőkön húzzunk fél fordulatokat, míg a futás egyenletes nem lesz.
Végezetül állítsuk be a keréknyomást (gumi oldalán található értéknek megfelelően).

A fék ellenőrzése

A mai bicikliken leggyakrabban abroncsfékekkel (patkófék, V-fék,), illetve tárcsafékkel (bowdenes, hidraulikus) találkozhatunk. A patkó és a V-fék esetében első lépésként, akasszuk ki a bowdent, és vizsgáljuk meg a fékbetétek állapotát. Ha a fékbetétek profija elkopott, akkor cseréljük ki őket. Ha jó állapotban vannak még, akkor érdemes csiszolóvászonnal megdörzsölni őket, hogy a szezon alatt felrakódott szennyeződéseket eltávolítsuk. A fékbetétek beállításához imbuszkulcsra lesz szükségünk. Oldjuk ki a bowdent és húzzuk ki a házból, vizsgáljuk meg, nincs-e rajta szál szakadás. Ha van, akkor cseréljük ki. Ha rendben találjuk, akkor töröljük szárazra. Ha régi fémbetétes bowdenházunk van, akkor befűzés előtt pár csepp olajat csepegtessünk a bowdenházba. A modernebb teflonbevonatúak nem igényelnek kenést. Állítsuk be a fékbetéteket úgy, hogy párhuzamosan álljanak a felnivel és fékezéskor a teljes felületen felfeküdjenek rá. Ha ezzel megvagyunk, állítsuk be a bowden hosszát úgy, hogy a fékpofa a felnitől 1-2 mm távolságra legyen és a fékezéskor kellő erőhatást fejtsen ki. A fékkart úgy állítsuk be, hogy behúzáskor ne érje el a markolatot. A bowdent rögzítő csavar meghúzására fokozottan ügyeljünk.
Tárcsafék esetében is ellenőrizzük a fékbetétek állapotát, illetve a bowden beállítását. Hidraulikus rendszer esetében is nézzük meg a fékbetétek állapotát, hogy nincs-e szivárgás.

Forgó alkatrészek

A csapágyak is meghálálják, ha legalább évente egyszer újrazsírozzuk őket. Tisztításukra használjunk pamut rongyot. Töröljük le a régi zsírt, és vizsgáljuk meg a csapágyak futófelületeit és a csapágygolyókat. Ha kopást, mély bemaródást látunk rajtuk, cseréljük ki őket. Összeszereléskor zsírozzuk be a gördülő felületeket, és ebbe nyomjuk bele a csapágygolyókat, így nem gurulnak szét az összeszerelés során. A felesleges zsírt töröljük le a végén. A lánckerekekről és a láncról is töröljük le a felrakódott szennyeződéseket. A lánc tisztítására használhatunk speciális láncmosót is, ennek előnye, hogy nem kell megbontani a láncot a tisztításhoz.
Végül olajozzuk be újra láncszemeket és pár perc várakozás után töröljük le a felesleget.

A nyereg és a kormány helyes beállítása

Általános tanács, hogy a nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez. A kormány olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, hosszú távon is kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában a nyereg magasságával egyezik meg.
Végül szereljük fel a kormányra és a nyeregcsőre a kerékpáros lámpa vagy villogó bilincseit, hogy az első éjszakai használatkor egy mozdulattal rájuk pattinthassuk ezeket a fontos biztonsági kiegészítőket.

Ne feledd, a polcon porosodó bukósisak nem óv meg semmitől, csak akkor ér valamit, ha a fejeden van!
Jó utat mindenkinek!