Március 6-a az Energiatakarékosság Világnapja

2012. március 06.

A nap célja felhívni a figyelmet a hatékonyabb energiafelhasználásra, az energiamegtakarítási lehetőségekre és az alternatív energiaforrások használatára. Ebből az alkalomból összegyűjtöttünk néhány egyszerű tippet, melyekkel különösebb erőfeszítés nélkül takaríthatsz meg energiát.

Miért fontos az energiatakarékosság?

1298577821energiaAz energia előállításához ma még nagy arányban használunk fosszilis nyersanyagokat (szén, kőolaj, földgáz), melyek fűtési vagy elektromos energiává való átalakítása rendkívül környezetszennyező. A mértéktelen energiahasználat így hozzájárul a CO2 kibocsátás magas szintjéhez (a globális klímaváltozás egyik kiváltó okához), valamint növeli a levegőben a szálló por koncentrációját (ami az egyre gyakoribb légúti betegségek – pl. asztma – kialakulásához vezet.) A Föld fosszilis nyersanyagkészletei ráadásul kifogyóban vannak, egyre nehezebben hozzáférhetővé és egyre drágábbá válnak. Mindezek szükségessé teszik, hogy az energiával takarékosan bánjunk és csökkentsük fogyasztásunkat.
Talán meglepő, de az energiafogyasztás csökkentését nem csak úgy lehet elérni, ha elektromos eszközeinket többé nem használjuk. Némi odafigyeléssel, egyszerű fogásokkal és a használat racionalizálásával szinte észrevétlenül spórolhatunk energiafelhasználásunkon.

Egyszerű energiatakarékossági tippek:

1. Ne égesd feleslegesen a lámpákat! Amikor csak lehet, használd a természetes fényt!

2. Kapcsold le a villanyt, ha már nincs szükséged rá! Például ha utolsóként hagyod el a tantermet…

3. Készenléti állapot helyett kapcsold ki! Ha befejezted a tévézést, a tévékészüléket kapcsold ki, ne csak a távirányítót!

4. Állítsd alvó üzemmódba a számítógépet, amikor nem használd! 70%-kal kevesebb energiát fogyaszt így a géped.

5. Éjszakára mindig kapcsold ki a számítógépet, ne hagyd alvó vagy képernyővédős üzemmódban! 70 kg CO2-t tudsz megtakarítani így évente.

6. Ha már nem használod, húzd ki a töltőt! A modern (kisméretű) töltők nem fogyasztanak energiát, amikor nem töltenek, de ha nem vagy biztos benne, hogy a Tiéd ilyen, inkább húzd ki!

7. Mindig csak annyi vizet forralj fel, amennyire éppen szükséged van! A feleslegesen felforralt víz energiapazarlást jelent, ráadásul a vízforralóban maradó víz gyakran a lefolyóban végzi.

8. Ne nyitogasd feleslegesen a hűtőt! A sok nyitogatástól a hűtő újra és újra bekapcsol, így jóval több energiát fogyaszt.

9. Csavard lejjebb a fűtést! Télen sem kell szaunát csinálnod a szobádban. Inkább vegyél fel egy pulcsit vagy egy jó meleg zoknit!

10. A nyári melegben légkondicionáló helyett használj ventillátort! Kevesebb energiát fogyaszt és az egészségednek is jobbat tesz.

11. Ne hűts fölöslegesen! Ha mégis légkondizol, nyáron vedd kisebbre (2 C°-kal legyen több a szobában)! A túl nagy hőmérséklet különbség az egészségednek sem tesz jót, és több energiát is fogyaszt.

12. Szellőztess intenzíven és röviden! Amikor szellőztetsz, hagyd az ablakot tárva néhány percig (kereszthuzatot is csinálhatsz, ha tudsz), majd utána csukd be újra. Ez jobb módszer, mint hosszú időn keresztül tartó szellőztetéssel hagyni a meleget elszökni a lakásból.

13. Lift helyett menj lépcsőn! Energiát takarítasz meg és az egészségednek is jót teszel; sosem árt egy kis extra mozgás.

14. Járj munkába, iskolába gyalog vagy biciklivel! A néhány kilométernél nem hosszabb utakat nyugodtan megteheted biciklivel vagy gyalog is. (Jó a környezetnek és az egészségnek is.)

15. Vásárolj hazait! A Magyarországon előállított termékeket nem kell messziről ideszállítani, így ezek vásárlásával szintén jelentős energiát spórolhatsz meg.