Változni és változtatni

2014. január 12.

Favim.com-32079“Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban.”
(Mahatma Gandhi)

Nem tettél újévi fogadalmat? Nem is hiszel benne? Sebaj, változni és változtatni bármikor lehet.
Akár most is elhatározhatod, hogy ezentúl (még) egészségesebben és/vagy környezettudatosabban fogsz élni. Nem kell világmegváltó célt kitűzni magad elé, elég, ha kis lépésekkel haladsz a jó irányba.

Fogadd meg például, hogy

  • kevesebb édességet/cukros üdítőt/húst stb. fogyasztasz;
  • mindennap elég folyadékot – vizet, gyógyteát, friss zöldség- és gyümölcslevet – iszol;
  • többet mozogsz, pl. legalább heti háromszor 30 percet vagy biciklivel jársz munkába, iskolába vagy legalább egy megállóval hamarabb leszállsz a buszról és sétálsz vagy lift helyett lépcsőn mész fel az emeletre;
  • ha még nem gyűjtöd szelektíven a szemetet, akkor mostantól úgy fogod;
  • a vásárlásnál odafigyelsz, hogy minél kevesebb szemét keletkezzen: viszed magaddal a szatyrot; az agyoncsomagolt termékek helyett a csomagolás nélkülieket választod; amit lehet (pl. tej, joghurt, olajos magok), kimérve veszel meg és a saját edényedben viszed haza;
  • az ebédet nem futártól rendeled, hanem otthonról viszed a saját dobozodban;
  • Favim.com-fitness-bodybuilding-home-workouts-workout-diet-607759helyi termelőtől, üzletből vásárolsz;
  • kevesebbet használod az autót;
  • takarékosabban nyomtatsz;
  • leszoksz a dohányzásról (nem csak az egészségre, hanem a környezetre is káros);
  • nem vásárolsz meg olyan dolgokat, amire nincs is igazán szükséged;
  • önkéntesként segíted vagy anyagilag támogatod civil szervezet(ek) munkáját;
  • több időt töltesz a családoddal, barátaiddal;
  • nem cseréled le a mobiltelefont a legújabb modellre, ha még az előző is jól működik;
  • eladod vagy elajándékozod azokat a dolgokat (pl. ruhák, játékok), amire már nincs szükséged, de még jó állapotban van…

Nem kell nagy és nehezen teljesíthető változással kezdeni, vállalhatsz apróságokat is, hiszen „sok kicsi sokra megy”.
A kisebb célokban (változásokban) az a jó, hogy általában könnyebb őket megvalósítani, többnyire elég maga az elhatározás. A nagyobb változások látványosabbak (pl. ha egészségesebben akarsz élni), nagyobb hatással vannak az életedre vagy a környezetedre is, de ezek megvalósítása sokszor kudarcba fullad. Ennek elkerülésére érdemes magát a kitűzött célt is alaposan átgondolni:

  • a cél (fogadalom) legyen jól körülhatárolt: pl. ha egészségesebben akarsz élni, akkor határozd meg, hogy milyen módon akarod azt tenni: többet mozogsz, több zöldséget, gyümölcsöt eszel vagy kevesebb édességet stb.;
  • határozz meg határidőt, mérföldköveket: ha mozgással akarsz javítani az életmódodon, akkor határozd meg, hogy milyen sportot milyen rendszerességgel fogsz űzni, pl. egy hónapig heti háromszor fél órát sétálsz, a következő hónapban séta helyett futni kezdesz és így tovább;
  • a cél legyen megvalósítható: reális célt tűzz ki magadnak, ha például sosem futottál, ne a maratont akard lefutni a következő héten, fokozatosan szoktasd magad a mozgáshoz;
  • a cél megvalósítása legyen rugalmas: ha valami miatt nem tudod az eredetileg tervezett módon megvalósítani a célt, változtass (pl. ha bokasérülés miatt egy ideig nem tudsz futni, jógázz).