Az egészség világnapja 2013. – Fókuszban a magas vérnyomás

2013. április 03.

1947. április 7-én kezdte meg működését a WHO (World Health Organization), az Egészségügyi Világszervezet, az ENSZ intézményeként. A WHO kezdeményezésére, ezen a tavaszi napon emlékezünk meg az Egészségügyi Világnapról, mely minden évben más-más, világszinten kiemelkedő egészségügyi problémát jár körbe. 2013-ban az esemény vezető témája a magas vérnyomás, más néven hipertónia. A téma kiemelt fontosságát jelzi, hogy a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet egy 2009-es cikke szerint a „halálozások közel 50%-át szív-és érrendszeri betegségek okozzák Magyarországon”.

blood-pressure-340x289A WHO hivatalos közleménye alapján, számos tényező csökkentheti, vagy legalább mérsékelheti a magas vérnyomás kialakulását, azonban az első és legfontosabb lépés mindenképpen a prevenció. A megelőzés érdemben csökkentheti azon a betegségek bekövetkezési valószínűségét is, melyek fő rizikófaktora általában a magas vérnyomás (ilyen a stroke, vesekárosodás vagy a szívinfarktus).

Mit is tehetünk a magas vérnyomás kialakulásának elkerülésére? És mit tehetünk, ha már megállapították nálunk a magas vérnyomást? Arizikófaktorokat a WHO közleménye szerint a következő tanácsok betartásával sikeresen csökkenthetjük, vagy normál mértéken tarthatjuk:

  • só bevitelének mérséklése, vagy sószegény diéta
  • túlzott mértékű, a szervezetre már káros alkoholbevitel elkerülése
  • dohányzásról való leszokás
  • kiegyensúlyozott étrend elérése
  • fizikai aktivitás, mozgás, így az erőnlét javítása, mely nélkülözhetetlen a testi-lelki egészség megőrzéséhez.

A WHO ajánlásain túl érdemes rendszeresen, akár napi szinten mérni vérnyomásunkat, továbbá a leolvasott értékeket egy naptárban vezetni. Miért fontos ez? A hipertónia köztudottan alattomos betegség, így több esetben a magas vérnyomás nem érzékelhető (tünetmentes), mégis pusztítja a szervezetünket. Gyermekek esetében legtöbbször véletlenszerűen, vizsgálatok során derül ki. Így fennállhat az a veszély, hogy akkor vesszük észre a magas vérnyomás jelenségét, amikor teljesen váratlanul, súlyos károsodás éri szervezetünket. Nem szabad megvárni, amíg magas vérnyomást alapbetegségként diagnosztizálják, majd ennek eredményeképpen elkezdődik a gyógyszeres kezelés. Saját felelősségünk a megelőzés és az odafigyelés. Mivel a magas vérnyomás elősegíti az érelmeszesedést is (mely számos szívbetegség okozója lehet), így érdemes ilyen irányú rendszeres szűrővizsgálatokra is járnunk. Az érelmeszesedés korai fázisában akár visszafordítható is lehet.

A prevenció fontos, kihagyhatatlan eleme a stressz kezelése és a tartós stressz kerülése. Fontos, hogy mai rohanó életünkben, modern teljesítményalapú világunkban is legyen egy félóra megállás, vagy legalább napi 20 perc csendes pihenő, akár relaxációs gyakorlatokkal. Tudatosan kell figyelnünk a kielégítő mértékű mély alvásra is, mert kevesebb alvással nem feltétlenül spórolunk időt! A regeneráló alvás hiánya (melyet a mértéktelen TV nézés, fiataloknál a mértéktelen internet használat vagy az alvás előtti közvetlen chatelés is okozhat), csökkenti másnapi koncentrálóképességünket és folyamatos fáradságot érezhetünk. A léleknek is muszáj megnyugodnia esténként, így fontos, hogy minden este tudatosan készüljünk az alvásra, összegezzük vagy rendszerezzük gondolatainkban a napi eseményeket, hogy nyugodt, pihentető alvásunk legyen.

Az iparosodott környezettől való eltávolodás, a természethez való időnkénti visszatérés – egy hosszabb-rövidebb kirándulás, séta vagy túra – vitathatatlanul feltölt bennünket energiával, ráadásul kétségtelenül többet is mozoghatunk! Ha esetleg nincsen társaságunk hozzá, akkor számos természetjáró vagy természetbarát klubot is felkereshetünk, melyek rövidebb kirándulások vagy hosszabb túrák szervezésében is egyaránt jártasak.

A WHO 2013-as Egészség Világnapjáról itt olvashatunk (angol nyelven).

Az érelmeszesedés és a káros szabad gyökök közötti kapcsolatról, továbbá a szabad gyökök étrendünkben való kezeléséről számos ötletet ad a Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet cikke, melyet szintén érdemes elolvasni.