Az év utolsó foglalkozását december 8-án a budapesti Lauder Javne Általános Iskolában tartottuk.
Különleges alkalom volt ez, mivel az osztály egész tanéves utazás projektjéhez csatlakozva tartottunk környezetvédelmi témájú foglalkozást.
Minden utazik: az ételek, a zöldségek és a gyümölcsök is utazás során kerülnek a tányérunkra, utazásuk során pedig sokféle járművet vehetnek igénybe. A foglalkozáson olyan kérdésekre kerestük a választ, hogy például az alma, a banán és a csokihoz szükséges kakaó vajon mennyi utat tesz meg, amíg a mi asztalunkra kerül? Utazásuk során mennyire terhelik meg a környezetünket? Melyik a legjobb jármű, amivel ezeket szállíthatjuk? Arra a konklúzióra jutottunk, hogy a helyben termesztett élelmiszerek és helyi előállítású termékek választásával sokat tehetünk a környezetünk érdekében.
Az elfogyasztott termékek csomagolóanyaga – ha rossz helyre kerül, például az óceánokba, akkor – szintén utazik: úszik a folyóban és tengerben, miközben szennyezi természetes vizeinket. A felmelegedő éghajlat az állatokat is – főként a sarkkör állatait – utazásra, és egyben elszigetelődésre is, készteti. Új fajok alakulnak ki, mint például a jegesmedve és a grizzly medve – már szaporodásra is képes – utódai. Mindez vajon mit eredményez az ember életében? És mi az, amit egy 10 éves gyerek is megtehet, ha óvni szeretné a hozzá közeli és a tőle távoli természet élőlényeit?