Mit tegyünk a tavaszi fáradtság ellen?

2012. május 03.

“A vitaminok és a mozgás segít… Ha mégsem, aludjuk ki magunkat!”

tulipanokMiért vagyunk tavasszal fáradtabbak?

Az egyoldalú táplálkozás, a kevés mozgás, a sok téli nátha, valamint az évszakfüggő hormonális változások (több melatonin, azaz az aluszékonyságot erősítő hormon, termelődik télen) a felelős a tavaszi bágyadtságért. A tél végére szervezetünk feléli vitamin és ásványi anyag tartalékait, kiürülnek a C vitamin, D vitamin, magnézium és cink készleteink, mert jellemzően zsíros és nehéz ételeket fogyasztunk a rövid téli nappalok alatt. Ráadásul híján vagyunk a hideg évszakban a szezonális zöldségeknek, gyümölcsöknek.

Mit tehetünk a fáradtság ellen?

  • Élvezzük a napsütést, valamint a friss levegőt!

Fel a rolóval, redőnnyel, reluxával! És, persze, ki a szabadba!
A napfény által több boldogsághormont termel a szervezetünk, hamarabb kiürül az aluszékonyságért felelős hormon. Ilyenkor feltöltődik D vitamin készletünk.

  • Mozogjunk!

Tavasszal bevethetjük magunkat az erdőbe, felpattanhatunk a biciklire, tornázhatunk egy pléden a szabadban. Amellett, hogy felébredünk, még az immunrendszerünket is felpörögtethetjük. Több energiánk lesz a már nem is annyira szürke hétköznapokhoz.

  • Táplálkozzunk megfelelően!

Fogyasszunk sokat az első tavaszi idényzöldségekből: a retekből, salátából, újhagymából, metélőhagymából. Nemcsak, hogy ők a tavasz első hírnökei, az ekkor megfelelő vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazzák. Egyébként is együnk több vitamindús ételt!
Javasolt még a gabonából készült ételek fogyasztása, mert könnyűek és energiát adnak.
Ehetünk több savanyított tejterméket is, melyek lecitint tartalmaznak, ami az idegeinket és a koncentrálóképességünket erősíti.

  • Igyunk többet!

A nappali felmelegedéssel egyre több folyadékra lesz szükségünk.

  • Öltözzünk színesen!

A színek jókedvre derítenek, próbáljuk ki!

  • És végül: ne szégyelljük, feküdjünk le korábban aludni!

Érdemes lehet még a hagyományos kínai orvoslás nyújtotta ötletekből is meríteni, azokat is kipróbálni (például):

„Fésülködjünk”:
Álljunk egyenesen, előre nézzünk!
Ujjainkkal, mint egy fésűvel, a homlokunktól a tarkónkig fésüljük át hajunkat úgy, hogy a fejbőrünkön is végigfussanak ujjbegyeink. Ezt ismételjük kb. 36-szor!

„Mossuk” meg arcunkat:
Dörzsöljük össze száraz kezünket, míg jól felmelegszik. Tegyük a homlokunkra. Húzzuk lefelé az arcunkon, majd a fülünk felé haladva hátra, egészen a tarkónkig. Mintha mosakodnánk.
Ezt tízszer ismételjük!

Lábmasszázs:
Lábszárunk belsejénél kezdjük el a masszázst, folytassuk a külső izmokkal.
Folytassuk az Achilles-ín gyúrásával.
Végül a talpunk következik, masszírozzuk a saroktól a lábujjak felé haladva.