Óvodánkban*, környezeti szemléletformáló tevékenységeink/foglalkozásaink során szívesen használunk környezettudatos, életre nevelő mesekönyveket. Számtalan megoldást kerestünk, hogy minél szélesebb körben legyen lehetőségünk a környezeti szemléletformálás, a környezettudatosság fejlesztésére az óvodáskorú gyermekeink körében.
Pályázatunk célja az volt, hogy az óvoda környezetvédelmi, környezeti nevelési tevékenysége kibővüljön az ÖkoManók ovis könyvcsomag használatával. Továbbá célunk volt az is, hogy minél szélesebb körben -pl: szülők, kollégák – terjesszük a VitaFutura – az életért, a jövőért Közhasznú Alapítvány ilyen fajta tevékenységeit. Ehhez szükség volt az ÖkoManók ovis könyvcsomag kézbevételére. Óvodásaink napi rendszerességgel találkoznak ezekkel a könyvekkel, mivel a mesesarok polcain mindegyik, pályázaton elnyert megtalálható. Szívesen veszik kézbe, forgatják, nyitogatják a kis ablakokat, hogy milyen képet találnak alatta. A nagycsoportosaink már kívülről mesélik a képek nézegetése közben a történteket. A könyvek jó szemléltető eszközök ahhoz, hogy pl. megértsék a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát vagy a környezet szennyezés bolygónkra ható negatív hatásait. Némelyik mesélve nevel, de sok könyv egy adott témát dolgoz fel tényekre alapozva.
Nekünk, óvodapedagógusoknak a fenntarthatóságra nevelés folyamatában kulcsszerepünk van, hiszen a mi felelősségünk is, valamint személyes példamutatásunk különösen jelentős a felnövekvő generációk környezettudatosságra nevelése és szemléletformálása szempontjából. A külső világ tevékeny megismerésének intézményes keretek közötti első helyszíne az óvoda. Az óvodai élet mindennapjaiban a gyermekek aktívan fedezik fel a természetet és a környezetüket, amihez mi megfelelő szaktudományos, természettudományos ismeretanyagot közvetítünk. Ez az ismeret átadás bővült ki a ÖkoManók ovis könyvcsomag használatával. Számunkra is új ismeretátadás történt néhány alkalommal. Sokkal hitelesebben tudjuk ezek által közvetíteni az általunk irányított tevékenységeket. A tevékenységeket nem választjuk szét foglalkozási ágakra, hanem valljuk, hogy „minden – mindennel” összefügg.




Természetesen, a külső világ tevékeny megismerése – a környezeti nevelés gyakorlata – akkor eredményes, élményalapú és tevékenységre serkentő, ha nem szorul be a csoportszoba és az óvoda falai közé. Tavasszal, a könyvek ismereteire is támaszkodva, továbbra is sétákat, kirándulásokat teszünk. Mi is ünnepeljük az Állatok hetét, a Víz világnapját, Föld napját, Madarak és Fák napját, amelyekhez ezentúl ezek a könyvek is társulnak majd szemléltető eszközként is.
Óvodánk nagy hangsúlyt helyez a környezet megóvására és a szemlélet átadására, valamint a hétköznapi szokások begyakorlására (lásd. újrahasznosítás, szelektív hulladékgyűjtés, komposztálás, energiatakarékosság, természeti értékein megóvása) Ezekben a könyvekben megtalálhatóak -a kisgyermek nyelvén megfogalmazva- a legfontosabb környezeti nevelési célunk.
Pályázaton nyertünk egy „Kis kertész” c. társasjátékot is, ami rövid időn belül korosztálytól függetlenül az óvodások kedvence lett. Nincs olyan nap, amikor ne vennék elő játszani. Sajnos, csak 1 db van belőle! Nagy előnye, hogy akár egyedül, akár többen is játszhatják. Vannak benne könnyebb és nehezebb feladatok. Sok játékszabállyal rendelkezik, így a gyerekek maguk dönthetik el, hogy az adott alkalommal melyiket használják. Versenyezhetnek is egymással, de segíthetik is egymást. A társasjáték rengeteg fejlesztési lehetőséget biztosít ovisaink számára. Nagyon köszönjük, hogy ez bekerült a csomagba!
Fontos, hogy a gyerekeket közelebb vigyük a természethez, és megmutassuk, milyen hatással van a környezetre az életmódunk. Az biztonsággal kimondható, hogy a környezettudatos életmód alapja a természet szeretete és tisztelete.
*Ózdi Városi Óvodák Újváros Téri Tagóvoda

