A klasszikus – fogyasztóvédelmi – megközelítés szerint tudatos vásárló az, aki tisztában van fogyasztói jogaival, és él is velük. Aki tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről, a kapcsolódó szolgáltatásokról, és a legjobb ajánlatot választja ki.
Fontos azonban, hogy ezen túlmenően ne csak a saját érdekeinkkel és jogainkkal törődjünk a vásárlás során, hanem etikailag és környezetileg is tudatosak legyünk. Azaz saját magunkon túl másokra – más emberekre, a jövőben megszületendő gyermekeinkre és unokáinkra, állatokra, növényekre, ökológiai rendszerekre, bioszférára – is tekintettel legyünk. A tudatos vásárló olyan fogyasztói döntéseket hoz – vagy legalább törekszik rá -, amelyekkel nemcsak saját maga jár jól, de a világ is. Döntései – melyeket az igazságosság, a méltányosság és az ökológiai felelősség szempontjai alapján hoz meg – nem okoznak kárt embertársai és az ökölógiai rendszerek számára.
Miért fontos a tudatos vásárlás?
Jelenleg fogyasztói társadalomban élünk. A gazdasági szereplők alapvető érdeke a növekedés, melyet a termékeik, szolgáltatásaik iránti kereslet határoz meg. Azaz a gazdasági szereplők érdeke, hogy minél többet fogyasszunk: minél gyakrabban és nagyobb mennyiségben vegyük meg a termékeiket, minél többször használjuk a szolgáltatásaikat. Mindezt különböző marketingeszközökkel – reklám, vásárlásösztönzés, akciók stb. – próbálják elérni, akár kevésbé becsületes módon (pl. bújtatott reklámok, hamis akciók révén) is.
Vásárlási döntéseinket a különböző médiafelületeken megjelenő információk és promóciók, valamint a márkák imidzse nagyban befolyásolják. Ráadásul bizonyos termékek megvásárlása presztízs kérdést (legújabb iPhone, nagyobb tévé, új autó stb.) is jelent.
Sokszor azonban nem vagyunk tudatában annak, hogy az adott termék – vagy akár szolgáltatás – előállítása, felhasználása milyen társdalmi és gazdasági hatásokkal jár. Honnan szállítják? Tartalmaz-e káros anyagokat? Biztonságosan fogyasztható/használható? Mi lesz a termékkel a használatot követően? Újrahasznosítják? Vagy elégetik? Ha veszélyes hulladék, akkor megfelelően kelezik?
Még kevesebbet tudunk arról, hogy milyen módon készül az adott termék. Milyen technológiával gyártják? Milyen alapanyagokat használnak fel hozzá? Gyerekmunkával készül? Kizsákmányolják a munkásokat?
Ezek az információk legtöbb esetben nem állnak egyértelműen rendelkezésre.
Mit tehetünk?
Változtassunk! Tudatos vásárolóként arra kell törekednünk, hogy vásárlási döntéseinket az információk minél szélesebb körére épülve hozzuk meg. Saját érdekeink mellett vegyük figyelembe a társadalmi, gazdasági, etikai és környezeti szempontokat is. Válasszuk a helyi, a fair trade, az etikus és a minél kevesebb hulladékkal járó termékeket, szolgáltatásokat.
Pénzünkkel szavazunk. Amit megvásárolunk, amellé tesszük le a voksunkat. Ne gondoljuk, azt, hogy “én csak egy vagyok a sok közül” vagy hogy “nem számít, hogy én mit teszek, ha a másik 9 millió vagy 7 milliárd ember nem törődik vele”.
Minden egyes vásárlási döntés számít. Minél többen és minél többször választunk tudatosan, annál inkább rákényszerülnek a gazdasági szereplők is a felelős magatartásra. Jó példa erre például a hulladékmentes mozgalom elterjedése, a csomagolásmentes boltok megjelenése vagy például az is, hogy egyre több boltban váltják ki az egyszerhasználatos nejlonzacskókat és buzdítanak arra, hogy saját zacskóban, dobozban vigyük haza a pékárut is.
Kezdetnek kövessük a tudatos vásárlók 12 pontját.
Forrás és további információk: Mit jelent a tudatos vásárlás? (TVE)