2016. november 11-én környezeti nevelőnk másodszor látogatott el a Szobi Fekete István Általános Iskola Nagybörzsönyi Tagiskolájába (Tavaszi előadásunk leírása itt érhető el). Ez alkalommal a „környezetbarát háztartás – zöld otthon” volt a téma. Alább az ő beszámolója olvasható.
Mind az iskola mind pedig a benne tanuló diákok többszörösen hátrányos helyzetben vannak. A térségben több kis létszámmal működő iskola is van, ahol kevés a településen/faluban élő gyerek. Ezért az iskolák – így a nagybörzsönyi suli is – összevont alsó tagozatot működtetnek. Ez azt jelenti, hogy nincsenek felsősök, csak az alsó négy osztály működik az iskola épületében, annyi gyerekkel, ahányan az adott településen laknak. Felső osztályokba más településre utaznak át a gyerekek. Az összevont alsó tagozaton tavasszal 17 kisdiák tanult, most pedig összesen 9 fő jár a suliba. A gyerekeket összesen két pedagógus tanítja, közülük egy fő egyben az iskola igazgatónője is. Nagyon lelkes, segítőkész pedagógusok, akik a sok nehézséget továbbra is jól kezelik.
A gyerekek már vártak, emlékeztek rám, és rengeteg dolgot tudtak, helyesen alkalmaztak abból, amit tavasszal együtt megbeszéltünk. Nagyon várták a kézműves részt. Mivel a foglalkozás Márton napjára azaz november 11-re esett, a kézműves újrahasználat a tejes dobozból készített lámpás volt /tekintve, hogy a település német ajkú is, ezért a lámpás (ők úgy mondják:lampionos) felvonulás is ezen a napon ismert a libás-ludas dolgok mellett (újbor, libasült, libás süti, időjárásról jóslás stb.)/. Az iskola aulájában már ott várakoztak a kézműves alkotású ludak és a faliújságon Szent Márton legendája is ki volt téve.
November 11-én, pénteken 8 fő kisdiáknak ingyenesen a „környezetbarát háztartás-zöld otthon” foglalkozást vittem, a kézműves újrahasználattal. A témánkon belül arról beszélgettünk, rajzoltunk, játszottunk, hogy egy otthonban, például a konyhában, a fürdőszobában mi a jobb megoldás? Mivel és hogyan tudunk takarékoskodni? Pl: vízfogyasztás, áramfogyasztás, zuhanyzás vs fürdés, természetes tisztítószerek vagy kemikáliák, kiskertben termő zöldség-gyümölcs vagy piac/szupermarket, főzési technikák, háztartási zöld hulladék-komposzt stb.
A gyerekek kaptak ÖkoManók matricákat és színezőket is. Abban állapodtam meg, hogy tavasszal, amikor remélhetőleg ismét találkozunk, kész történettel, mesével fogadnak, melyben fontos szerepet kapnak az ökomanóink is. 🙂