Ússzunk sokat!

2012. július 05.

uszasAz úszás az egyik legrégebbi sport, illetve szabadidős tevékenység. Túlszárnyalhatatlan előnye, hogy szinte bármely életkorban és bármely testalkattal, mozgásukban akár korlátozottak által is elsajátítható, gyakorolható mozgásfajta. Nyáron ugyan több lehetőségünk nyílik úszni, de ezt a sportot rendszerességgel űzhetjük akár télen is.
(Hazánkban az úszás gyökerei az 1800-as évekbe nyúlnak vissza. Hajós Alfréd úszó nyerte a magyar történelem első két olimpiai aranyérmét 1896-ban.)
Hogy miért ne csak a partig, illetve a medence széléig jussunk? Azért, mert az úszás számos – mind fizikai, mind lelki értelemben vett – kedvező hatással van szervezetünkre, ezért ne hagyjuk ki, ha alkalmunk nyílik egyet úszni, fürdőzni…

Az úszás…

  • Hatékony, de kíméletes sport

Az úszás szinte az összes izomcsoportunkat egyszerre mozgatja meg úgy, hogy közben kicsi a sérülés és a túlterhelés veszélye, mert a felhajtóerő csökkenti a testre nehezedő súlyt, így kíméli az ízületeket, a gerincoszlopot. Továbbá, a vízben könnyebb a hő leadása, ami kevésbé megterhelő a szervezetünk számára a többi izzasztó sporthoz képest.
A víz ellenállása miatt úszás közben intenzívebb testedzést végezhetünk, mint a szárazföldön.

Az egyes úszásfajták által leginkább megmozgatott testrészek:

Gyorsúszás – fenék, váll;
Hátúszás – egyenes, és az összetett hasizmok;
Mellúszás – fenék, a térdinak és a végtagok;
Pillangó – vállak és a hát.

  • Állóképesség javító testedzés

Az úszás nem csak az izomzatunkat dolgoztatja meg, egyéb jótékony hatást is gyakorol szervezetünkre. Oxigénfelvételünk és annak felhasználása az úszás során egyensúlyban van. Ezáltal javul a tüdő-szív keringési rendszer teljesítőképessége, valamint az anyagcsere.

  • Rugalmassá tesz, ugyanakkor javítja a testtartást

Az úszás ismétlődő mozdulatai növelik az izmok rugalmasságát – különösen a váll, a csípőtájék és a térd izmait tartják karban. Az úszás hozzájárul a gerinc stabil állásához, az izmok nyújtásához, ezáltal a helyes testtartáshoz is.
A rehabilitáció területén is hasznos a vízben való mozgás.

  • Stresszoldó hatású, hozzájárul a lelki békéhez

A víz testre nehezedő nyomása enyhe masszázsnak felel meg, mely során boldogsághormon szabadul fel. Az úszás alatti koncentráció akár meditálásként is működhet. Ezek által az úszás nyugtat, elűzi az idegességet és a feszültséget.
A lelki nyugalom különösen csendes, természetes élő vizekben érhető el.

  • Életmentő lehet

Életvédelmi szempontból fontos, hogy a gyermekek minél hamarabb megtanuljanak úszni. Bármikor jól jöhet ez az életre szóló tudás, mindamellett, hogy az úszás kifejezetten javasolt a gyermekek egészséges testi és lelki fejlődéséhez, felbecsülhetetlen érték a szabadidő hasznos és értékes eltöltésében.

Az úszással kapcsolatos jó tanácsunk:

  • Úszás előtt melegítsünk be!
  • Az úszást követően gondoskodjunk a – szinte észrevétlenül elveszített – folyadék pótlásáról!
  • Amennyire csak tehetjük, természetes elő vizekben ússzunk (természetesen a kijelölt helyen, óvva testi épségünket és a természetet), illetve olyan uszodát keressünk, ahol nem klórral fertőtlenítik a vizet!

Csobbanjunk hát, és ússzunk sokat!